« | Hoofdmenu | Plato's nieuwe leerling »

24 november 2009

Power to the people

John Lennon zong het al in de 70-er jaren. Ik moest er aan denken bij het boekje Utopia van Thomas More dat al bijna 500 jaar oud is. Waar gaat dit boek over?

Deel I Hoe leefde men in 1500?
Dit deel gaat over de bittere armoede van het volk, dat wordt uitgebuit door de adel met aan het hoofd de koning. Door die armoede vervallen mensen tot misdaden. Deze worden streng gestraft. Een simpele diefstal is al aanleiding tot de doodstraf.  In Utopia laat Thomas More een vreemdeling (want als rechter kan hijzelf niet spreken) vertellen hoe dom het is om het volk eerst arm te maken en het daarna te straffen als het neemt wat het kan om te overleven.

Deel II Utopia, de ideale wereld
In deel II wordt de ideale staat Utopia (Nergensland) beschreven. Er is geen armoede, honger en standsverschil. Hoewel veel ouder is het boek zelfs het communisme (dat uiteindelijk zelfverrijking en onderdrukking door de top ook niet kon voorkomen) vóór.  In Utopia heeft het volk de macht. Het systeem zorgt daarvoor. Alle maatschappelijke aspecten worden uitvoerig beschreven. De vertaler betoogt dat zelfs 500 jaar na datum verschijning, onze eigen maatschappij nog het nodige van dit boek kan leren.

Want hoe leven wij?
Waartoe ons maatschappelijk systeem toe geleid?

Hoe is het met ons milieu?
Wie verrijken zich nog tot op dit moment schaamteloos?
Hoeveel mensen sterven dagelijks van de honger?
Hoeveel mensen leven een minimum inkomen?
Wat zijn onze vooruitzichten in deze wereld?

Wie dit boek heeft gelezen...

...Schrikt inderdaad van de actualiteit. Want houden wij niet nog steeds eenzelfde systeem in stand? Maar beseffen we tegelijkertijd niet dat we niet maar zo kunnen doorgaan?

Alle aanleiding dit boekje eens te bij de bieb te bestellen.

Boek: Utopia
Schrijver: Thomas More
Uitgever: Salamander klassiek
Jaar: 1516 (deze vertaling 1973)
Vertaling: Marie H. van der Zeyde
Blz: 262
(klein boekje en het leest heel makkelijk)

Novie kent de vertaalster vast. Het is de levensgezellin van de dichteres Ida Gerhardt .

TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
http://beheerpagina.web-log.nl/t/trackback/139629/5505947

Hieronder vind je links naar weblogs die verwijzen naar Power to the people:

Reacties

Utopia zal vrees ik altijd een Utopie blijven en dit boek dus actueel!
groetjes,
Elmar

Ik hoef het niet te lezen, ik hou me er al genoeg mee bezig denk ik.
Dat liedje op mijn weblog was van Stef Bos trouwens, die tekst pas wel mooi bij dit boek ook?!

Om dat te weten moet je het boek misschien wel lezen, Margreet :-)

Ha ja, zou kunnen, maar er is al zoveel wat ik WIL lezen.

Tja, ik weet niet zo goed wat hier op te antwoorden. Maar wie weet, ga ik het in ieder geval 'ns lezen.

Ik begrijp wel dat hier niet zo goed op te antwoorden is. Want de waarheid is net zo moeilijk als ze makkelijk is.

Is het niet zo dat instituties/instanties die mensen zelf creeëren, zich steeds weer opnieuw tégen die zelfde mens richten?

Ik dacht dat kleinschalogheid de oplossing zou kunnen bieden. Dat mensen in wat voor instituut/instantie dan ook, inspraak houden.
Of dat instituten, bedrijven maar een max aantal werknemers mogen hebben.

daar dacht ik altijd aan.

maar t neoliberalisme/kapitalisme laat kleinschaligheid niet toe, en creeërt de unielevers, shells ed.

Wat ik ook niet begrijp: deze crisis is het bewijs dat marktwerking uiteindelijk vastdraait, en toch gaan we er mee door.

Prof Heertje heeft ook goede inzichten hierover.

ik dacht reageer eens, zo na t werk...

Creeëren de instanties de mensen? Of creeëren de mensen de instanties?

ik dacht dat mensen er eerder waren. Zij begonnen dus met instanties, dacht ik.
en nu: ik dacht omgedraaid.

De psychiatrie creeërt bijv NU verblijfspatiënten (om even op een stokpaardje te gaan zitten).

instanties creeëren ook weer instaties. shit. ik weet niet hoe je creeëren schrijft. al dat """"" gedoe ook..

is er een genootschap betreffende "-gebruik?

Vast wel Maurice. Maar ik weet het niet. Volgens mij moeten we trouwens creëren schrijven.

We kunnen zeker zo niet doorgaan, maar het is een Utopia dat het ooit anders zal worden

Ik denk dat Utopia een utopie is. Zoals de theorie van Bellamy.

Wat is dan het hoogst haalbare, Tagrijn?

Ik ben benieuwd naar je leeservaring met het boek, is het echt wel actueel of is dat ook een utopie.

Off topic. Las net je reactie bij Karin. Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het ook jammer. De uitdaging is nu weg, iets schrijven van precies 250 woorden. Iets neerzetten. Ik baal ervan dat dit zo gaat, wil niet kortzichtig zijn, maar voel me nu wel zo. Is het echt zo belangrijk? 250 woorden? Ja, dát is echt de essentie. Maar waar kan ik dan terecht voor leuke schrijfopdrachten? Het schrijverscollectief is ook al met pensioen (of zoiets).

Volgens mij ben ik in mijn schooltijd daar zo over doorgezaagd.. niet et geloven.. want het was toen ook al actueel.. er verandert niets.. enkel de golfbeweging van de geschiedenis herhaalt zich...

grts

Het is naar mijn idee erg actueel. Maar dat kun je zelf ook wel zien. In feite is er nooit iets nieuws onder de horizon, Alice.

Iedereen gelijk, geen armoede, geen honger.
Ik ben bang dat (de meeste) rijken en machtshebbers daar altijd tegen zullen zijn.

Heb mijn handen al vol aan het hier en nu, laat staan aan Utopia...

Kleinschaligheid zou mooi zijn, ook beter voor het milieu ,liefde voor de medemens, geen egoïsme maar aandacht voor elkaar. Maar zo is het helaas niet.
Er komen ook steeds meer mensen op de wereld wat het ook niet gemakkelijker maakt.

Ik vind het ook heel actueel.

Beste Plato

Ik heb de eerste bladzijden van dit boek even gelezen op Bol.com en het lijkt mij ook wel een leuk en interesant boek om te lezen. Als ik de overige boeken uit heb die ik nog wil lezen ga ik nadenken of ik deze ga aanschaffen(ik ben geen lid van een bibliotheek omdat bij ons in het dorp in de bibliotheek maar 4 boeken staan).
Bedankt nog voor je reacties op mijn blog, ik had ook nog antwoord gegeven in een blog op een aantal vragen die je mij gesteld had in een eerdere blog, ik weet niet of je deze al gelezen had.
Verder wil ik me even bij Toaske aansluiten dat ook ik het jammer vind dat de 250 woorden van de wow niet meer zo serieus genomen worden. De uitdaging wordt daardoor minder leuk.

Ik wens je een prettige dag verder,

Groet, mr Glasses

De maatschappij waarin wij leven is lang niet ideaal, maar wie heeft er een alternatief dat werkt?
He communisme is ideaal, maar het blijft mensenwerk en mensen zijn nou eenmaal onverbeterlijk hebzuchtig.

Er waren "graaiers en armoedzaaiers" en er blijven "graaiers en armoedzaaiers"

Tenzij we met elkaar deze consumptie maatschappij de rug toe keren en weer terug gaan naar de basis.

De basis van elkaar respecteren, elkaar educateren en elkaar eens flink een "lesje" te durven leren.

Jammer genoeg gaat dat niet, toen niet, nu niet, nooit niet!

Uiteindelijk kijken we allemaal naar ons eigen voordeel en wie durft te zeggen dat dat niet zo is? Ik niet!

Nog een keer off topic: Karin heeft een logje geschreven over jouw reactie. Ga je even reageren? Ik sta nu zo alleen! ;-)

goeiemorgen hartelijkheid,

ik kan allen maar zeggen hoe ik leef:-)

als een prinses in een aardappelkuil

xxx

Ja staat niet alleen Toaske, ik vind die 250 woorden ook essentieel en doe nu niet meer mee, omdat mijn inziens het met minder zorg wordt omgeven dan destijds bij loesje.

De wow raakt nu ondergesneeuwd in de veelheid aan logjes bij Karin.

Het probleem was en is nog altijd dat armoede een relatief begrip is.
Want stel dat tachtig procent van de bevolking moet rondkomen van slechts een miljoen euro per jaar, terwijl twintig procent een miljard heeft om te besteden.
Dan zal die tachtig procent arm worden genoemd. En zullen velen in die groep tot misdaad overgaan. Want misdaad komt voor een deel uit afgunst en ontevredenheid en voor een ander deel uit een slechte jeugd, en een slechte opvoeding.

Dat zulke boeken nog altijd actueel zijn, is omdat wij als mens niet wezenlijk veranderd zijn in de loop van de eeuwen.

Assyma, ik denk toch dat er meer is dan relatief. In de meeste landen wonen armen, die hebben helemaal niks. Dat is niet eens meer in geld uit te drukken. Deze problemen mag je m.i. niet relatief noemen. Er is iets wezenlijks fouts met de wereld aan de hand. Wij hebben altijd recht gepraat wat krom was. Maar de kromming is niet tegen te houden. Wij staan op een eiland van rijkdom en het water wast. Maar niet schoon.

@Plato. Las je reactie. Tja, wat kan ik zeggen. Ik vind dat je gelijk hebt, op de meeste punten. Schreef Cornelis ook mee? ;-)

Huh, wat een rare reactie schrijf ik daar. @Plato? Medunkt dat ik bij Plato ben. Wilde eerst iets @Alice schrijven denk ik. Anyway: de WoW is over voor Toaske. :-(

Toaske, gewoon Willem hoor. Ik vind dat van die WOW ook werkelijk. Jammer dat het zo is gegaan.

Maar nogmaals, laten we samen iets aardigs bedenken. Ik ga zo de trein naar België in en dan ga ik er over piekeren.

@geen zorgen hoor Plato
terwijl ik dit typ ben jij op weg naar België
ik ga erst het boek eens lezen.....
straks naar de bieb dus..........
geniet ze weer lekker!

Ik zal het boekje eens gaan reserveren Plato.

@Plato
Zeker, je hebt gelijk dat er in grote delen van dewereld extreme armoede bestaat.
Hier in westeuropa is er geen extreme armoede, maar betrekkelijke armoede, omdat je eigen levensstandaard vergelijkt met die van een ander.

Het heet al snel dat als je je geen vliegvakantie kunt veroorloven, geen auto, geen dure uitstapjes naar de efteling, dat je dan kansarm en arm bent.

Veel problemen veroorzakende hangjongeren gaan de criminaliteit in (o.a. ook door verveling en een negatief zelfbeeld, maar dat terzijde), omdat zij vinden dat ook zij recht hebben op het allerlaatste snufje technologie, een vette auto en in elk geval de laatste Nikes.

Dat bedoel ik met relatief.

We zijn het verleerd om tevreden te zijn met de materiele dingen die we wel hebben, waaronder in elk geval een dak boven ons hoofd en dagelijkse voeding.
En kansen creeer je door gewoon goed je best op school te doen en gestimuleerd te worden door je ouders, op de juiste manier.

Met het wanbeleid van de laatste decennia komt er weer steeds meer verschil tussen arm en rijk. Dat niet alleen maar ook andere zaken uit voorbije armoeperiodes steken weer de kop op. Zo zie je tegenwoordig weer hoofdluis, tbc, en bedelaars. Maar ook de zorg voor ouderen, zwakkeren en gehandicapten daalt naar een ongekend laag niveau. In mijn jeugd toch allemaal zaken die niet voorkwamen.

het is schrikbarend inderdaad, hoe niet ver we zijn gekomen. met alles wat we hebben. en alles wat we weten. gezien hebben.

de vrouw die bij de supermarkt haar blaadje aanbiedt, wordt door 9 van de 1o mensen genegeerd.
doet me denken aan
'and don't think that I don't notice, that our eyes never meet'
en
'some people just ignore me, while others point and stare'
uit 'don't laugh at me' van christine kane. (en eerste liedje uit m'n set op blog-art, echt zo jammer dat jullie er niet waren!)
ik denk namelijk echt dat verbetering alleen kan vanuit dit niveau!

(power to the people, john lennon, geweldig.)

Inge, vind jij ook dat we beter moeten kunnen? Ik denk van wel. Maar volgens mij moeten we dan eerst verdomd diep zakken. Anders geeft niemand zijn luxe op.

Natuurlijk kunnen we beter, het ontbreekt aan wilskracht?

Ik begin er niet aan want ik heb nog zo veel boeken te lezen, zelfs de simpelste boeken kom ik niet door momenteel, concentratiestoornissen ofzo... Nouja, het lezen van nu.nl lukt nog net, verder kom ik momenteel gewoon niet.

Laat een reactie achter

Laatste reacties

  • Willie Ik heb het even gedaan, grap
  • Plato Willie, als je xp of windows
  • Willie Whahaha, ik heb met een grot
  • Jet Inderdaad prachtig geschrev
  • Toaske Prachtig geschreven weer. Tj
  • tagrijn Ja, als zo'n ouwetje het een
  • jeer Plato, A damn good story!
  • assyma Waar haal jij de tijd vandaa
  • Annemiek Even dacht ik dat je inhaakt
  • harrie in de warrie houdt plato van dammen???? l
Neem inhoud van deze site over (XML)

Plato's gegevens

  • AANTAL BEZOEKERS



    Als ik toch eens vliegen kon
    ver weg naar de horizon
    en zachtjes drijft...
    verborgen blijft...
    wat ik achter liet hier, stil
    en ook nooit meer noemen wil
    Maar scherende de wijde zee
    vlieg jij altijd met mij mee.


    Over Plato:

    Man
    1948
    kreeft
    Zaanstreek
    Relatie
    Vader
    voorheen opleider
    vanaf 2006 VUT
    filosofie
    dieren
    literatuur
    muziek
    schrijven
    fotograferen

februari 2010

ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28